Longering
2011-04-28 / 21:25:37 / Dagens ridpass

Idag har jag longerat Liptus. Trodde skon skulle ha åkt av, så hade planerat att tömköra, men den satt kvar. Därför ville jag inte göra nåt egentligen, utan tog ner honom på ridbanan så han fick trava av sig lite spring i benen bara. Såg när jag kikade på skon att jag nog var lite drama queen igår, den satt inte alls speciellt snett, bara en cm utanför hoven ungefär. Kände och klämde och den tryckte inte någonstans, och det var inga lösa sömmar någonstans heller. Har även tagit lite bilder idag som jag kan bjuda på. Liptus var pigg som sjutton, ställde upp ett pyttehinder på banan som han travade över nån gång bara, han tog i som sjutton, haha! Måste åka till ridhuset och hoppa lite snart.

Efter att vi sprungit av oss lite så åt Liptus gräs, gräset i hagen duger tydligen inte? Mycket godare utanför. Sen släppte jag ut honom i hagen. Hovslagaren som jag pratat med tidigare idag, skulle komma imorgonbitti, självklart så går det inte att sko Liptus pga hans bakhovar han är så rädd om. Behöver droga honom med veterinär, men ska försöka mig på att ge Domosedan vet , men självklart fanns det inte inne på något apotek. Så det blir skoning på måndag. Det jag skulle komma till är att jag har världens bästa hovslagare, som ringde och frågade hur det gick med skon, och gav mig tips på hur jag skulle göra för att få loss den. Och han sa även att jag måste lova att ringa honom under helgen (han jobbar inte helger) och säga till om jag inte fick loss skon, så skulle han komma förbi på en gång, för han "skulle ändå ut och åka motorcykel", snacka om bra service :). Trevlig är han också, och Liptus gillar honom!

Jag bestämde mig för att det gick bära eller brista, och tog in Liptus igen och började tråckla med skon. Kan säga att det är en sensation att jag ens får hålla i hans hov, vilket jag fick idag. Annars rycker han så fort han känner en hand på den, så man får kratsa när han själv håller upp den. Nu kunde jag stå och pilla, banka och slita i skon (och hoven) och han rörde inte en fena. Såg att han hade stenkoll på mig och vad jag pysslade med, men lät mig hållas. Det är en sån himla vinst för mig, så jag blev nästan rörd! För två år sedan, när det hände, fick jag inte ens borsta hans rumpa/bakben.
Jag fick loss skon, kan jag tillägga!
Micaela

1 Kommentarer
Ida:

Sv: Ja, faktiskt. Hon krånglar inte när jag tar på skydden längre och det går relativt bra att borsta henne på benen. Dock har inte hovis varit ut än så kan inte avgöra om det funkar såååå perfekt bra än... ;)



Hon var också lugnare i transporten på tävlingen, vilket räddningsdropparna också ska hjälpa emot. Sen är det ju olika från häst till häst, vissa fungerar det på och andra inte.



Mitt förslag är att du tar kontakt med Mona, min homeopat. Hon brukar vilja hälsa på hästen och se vad som kan vara bra för just den individen. :)



http://djurhomeopat.se/



SKRIVET DEN: 2011-04-29 KL: 18:23:09 URL: http://idahjelm.se



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: