Måndag och maktkamp!
2011-01-24 / 18:56:05 / Dagens ridpass

Jaha, så var det måndag igen. Och jag är ledig efter en fullspäckad jobbhelg, vilket har varit fruktansvärt då jag vantrivs fruktansvärt på jobbet. Får tjata för att få min lön, och känner mig nertryckt varje dag. Men är på sluttampen nu, får jag inte lönen imorgon så slutar jag på stört. Får jag den så jobbar jag månaden ut, sen är det slut. Har börjat plugga nu, på distans. En kurs som heter mobbningens psykologi, och jag har precis läst första föreläsningen och det verkar superintressant! Ska bli riktigt roligt :). Har sökt lite andra kurser nu också, så förhoppningsvis kommer jag in på någon av dem också så jag kommer upp i helfart, och ska då söka studielån och skita i jobbet, som jag blir helt knäckt bara jag tänker på.

Idag har jag haft sällskap av Johanna i stallet. Tog Liptus på släp i longerlinan när Johanna körde Rosen. HERREGUD vad Liptus var pigg. Han som annars brukar gå fint bakom vagnen försökte springa förbi och var allmänt galen. Det gick bra tillslut, och jag tänkte gå ner på ridbanan efteråt för att longera honom lite så han fick springa av sig. Men det första han gör på banan är att börja måtta sparkar mot mig, så det blir en väldigt lång maktkamp då jag släppte lös honom och smackade på honom så han fick springa. Så fort han stannade smackade jag på honom igen, tills jag stannade och satte mig på huk och väntade tills han kom fram till mig. Sen tränade jag lite akademiskt, flyttade rumpan, backa osv. Som vi gjorde mycket i somras, och han lugnade ner sig såpass att det gick att longera lite, visst var han ofokuserad men det blev bättre och bättre och tillslut släppte han. Efter många om och men så stannade han bara jag lyfte handen, vilket han var bra på i somras men har passat på att "glömma bort" nu under vintern. Nu ska jag ta tag i denna träning igen, för att få honom mer fokuserad på mig och för att han ska visa mer respekt. För så som han betedde sig idag är inte acceptabelt. Men en vunnen maktkamp är alltid bra! :)

Imorgon blir det förhoppningsvis ridning med Johanna igen, skulle behöva ut i skogen och springa av herrn. På onsdag kommer Robin hem igen, så det blir ridhuset minst två dagar, och nästa helg blir det pay and jump i svärdsjö. Så hade vart skönt om han var nere på jorden igen tills dess ;). Detta kommer förhoppningsvis även betyda lite nya bilder, och inte bara gammalt!

Nu blir det 2½ men och matlagning, innan jag ska försöka hitta på en film att se!


Bild från en träning för Stefan Spak för några år sedan.



Micaela


0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: