sen update
2011-01-10 / 18:28:46 / Dagens ridpass

Ska väl försöka hålla upp det här nu, så jag får lite koll på ridningen och träningarna då tävlingssäsongen närmar sig. I fredags var det meningen att vi skulle åka till ridhuset för första gången sen.. november? men efter att jag och Robin vart och hämtat spån och han skulle parkera transporten för att åka hem en snabbis och byta om, så glömmer han strömkabeln i bilen och den slits sönder. Lördag morgon är transporten hel igen, och det går att fara till ridhuset. Fredag blev alltså tyvärr en vilodag, då vi försökte få igång elen till halv åtta på kvällen..



Lördag
Liptus var superpigg och verkade glad över att få komma till ridhuset igen efter så långt uppehåll. Har ju hållt igång ordentligt i skogen och hemma på ridbanan, men det är inte riktigt samma sak nu i alla snö.
Vi hoppade iaf litegrann, en studskombination med vartannat "hinder" som en markbom på ena långsidan, och ett enkelhinder på andra långsidan. Bra för honom att träna på att lyfta på fötterna och hålla koll på hindren istället för att rusa igenom dem. Det var en riktigt bra övning för dagen vill jag lova, för det gick FORT!
     Efter ett tag lyckades jag iaf få honom någorlunda lugn, och vi tog oss igenom övningen fint flera gånger. Travhoppade en hel del också, vilket han tycker är skitjobbigt. Men det går bättre och bättre!
Han var rätt ofokuserad, ville mest bara hoppa, hoppa, hoppa!

Söndag
Var hundvakt åt Amira idag, och tänkte ta med henne ut på en ridtur i skogen. Ville jogga loss Liptus lite efter gårdagen, så vi red runt gamla sommarhagen. Amira fick spader efter ett tag, och stack hem! Jag fick panik, men som tur var så kunde mamma gå och möta henne. Liptus var sjukt pigg idag med, herregud. Trodde det skulle bli kaos upp för backen, med en skenande häst. Men han är så snäll och lyssnar fast han är så pigg så han inte vet vart han ska ta vägen. Fick iaf igenom honom någorlunda i högersidan, vänstersidan fin som vanligt. Mjuk och fin, med väldigt mycket energi.

Måndag
Idag blev det en långtur med Johanna och Rosen. Vi var upp runt berget, och skrittade mycket. Tror Liptus kan behöva det, man tror lätt att det tar mer att trava och galoppera, men skritten är underskattad! Han var superpigg, och väldigt samarbetsvillig. Gjorde galoppfattningar från halt utan att jag ens bad om det, skulle bara vrida mig om lite. Snacka om fina hjälper ;). Hoppas han är lika fin i helgen när vi ska till ridhuset. Blir förhoppningsvis en hoppdag och en dressyrdag då.
Micaela


Innan dess har jag tänkt hinna med att tömköra på banan, var länge sen nu och han blir så himla mjuk och fin jämt. Får se hur det ser ut nere på banan, har ju vart plusgrader nu i några dagar trots att det är mitt i januari, så det kanske är pulsigt och jobbigt. Skulle frysa på i veckan också och då blir det väl omöjligt att vara där..

 


0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: