domosedan vet
2011-05-03 / 18:02:18 / Allmänt

Igår fick Liptus nya skor. Jag brukar alltid få lov att ta ut veterinär för att droga honom, då han varit med om tråkigheter under en skoning förut. Och nu är iprincip omöjlig att lyfta hovarna i mer än 15 sekunder. Men igår testade jag domosedan, som jag fått utskrivet av veterinären. Jag var superskeptisk, och var helt inställd på att behöva ringa ut både veterinär och hovslagare en gång till för att sko bakhovarna. Men eftersom både hovslagaren och veterinären envisades med att jag iaf skulle ge det ett försök, så gjorde jag det. Och döm av min förvåning när det tog bättre skruv än veterinärens spruta! Jag tömkörde Liptus ett bra tag innan skoningen igår, så han var rätt mör, och direkt när jag kom in i stallet (innan han hunnit stressa upp sig över att de andra hästarna var ute i hagen och inte han) så sprutade jag in det under tungan på honom, där det skulle ligga och verka. Jag som är van att sprutan ger effekt på trettio sekunder, var otålig och blev ännu mer säker på att det aldrig skulle gå när Liptus stod och steppade när hovslagaren kom. Men Ove började med framhovarna, och eftersom han har någon lugnande effekt på Liptus så blev han bara mer och mer slö. Tillslut fick jag stå och hålla emot honom på andra sidan när han skodde bakhovarna för Liptus höll på att lägga sig! När veterinären är ute brukar han testa att sparka lite och fjanta sig, men det var inte en tendens till detta nu. Det var så himla skönt! Dock ska han få en mindre dos nästa gång, så han kan stå själv :P.

Tömkörde, som sagt, Liptus innan skoningen. Mycket övergångar skritt-trav och trav-galopp, och tempoväxlingar. Ställde honom utåt/inåt vartannat varv, och han var väldigt mjuk och fin i vänstervarvet. Lite stelar i högersidan, men fick honom på en rund stor volt idag, han brukar dra inåt i högervarvet annars. Höjde ryggen jättefint och jobbade på ordentligt med bakbenen, pigg!
Bildkälla
Micaela

0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: